Home Galerie Kunstenaars Exposities Nieuws Specials Boeken Contact
Vorige pagina <<



 
Mauro Corda
Werken
Boeken


 
   
   
 
 
‘Il faut ętre de son temps’. In de tweede helft van de negentiende eeuw klonk deze strijdkreet binnen een groep kunstenaars die de traditionele en klassieke beeldtaal losliet om de ‘lelijke’ kant van de maatschappij te tonen.
Voor kunstenaars als Courbet, Rodin, Millet, betekende eigentijds zijn de nadruk leggen op het lijden en niet meer op schoonheid. De arme middenklasse, (land)arbeiders, de gevallen vrouw, zieken enarmen, de maatschappelijke slachtoffers werden de nieuwe helden van de stroming Realisme.
De personages in de Realistische beeldhouwkunst onttrekken op symbolische wijze hun hoopvolle blik aan de hemel en verbeelden hun verdriet en verslagenheid met neergeslagen ogen. Na een persoonlijke tragedie in het leven van Mauro Corda wordt de mens in zijn sculpturen door eenzelfde gelatenheid overvallen. Het confronterende,niets ontziende realisme van zijn beelden omvat de conflicterende verlangens van de mens. Er is behoefte aan een ‘feel good’ervaring om de harde werkelijkheid te ontvluchten, maar tegelijkertijd, door de eendimensionaliteit van schoonheid en perfectie, gaan we op zoek naar spanning, naar de andere helft van het bestaan; de donkere keerzijde die doorgaans schuilgaat achter muren, deuren en gordijnen. Gasmaskers,uitgemergelde lichamen, jeugdige schoonheid – onschuldig of tot lustobject gemaakt – soms macaber of met wrange humor, maar altijd schokkend ‘to the point’ houdt Mauro Corda ons een spiegel voor. De opgeslagen visuele indrukken van de Trauma Culture (Damien Hirst): oorlog, armoede, haat, honger, extremisme, perversie, dood en verderf, beďnvloeden onze kijk op de beelden van Mauro Corda. Al slaan we in eerste instantie in shock de handen voor het gezicht, iets in ons maakt dat de vingers zich enigszins spreiden en alles zichtbaar wordt. Het gevolg is een verwarrende sensatie, een mix van een kortstondig triomfantelijk gevoel dat het noodlot nog niet heeft toegeslagen en het angstige besef dat de grens tussen goed en kwaad, dood en leven het volgende moment kan worden overschreden. Initiële gevoelens van schaamte, voyeurisme en ongemak wijken al snel voor fascinatie en een onderzoekende blik. Mauro Corda onthult de naakte waarheid en laat ook in de getergde mens een universele schoonheid ontluiken.

 

Opleiding
1976-1979 Ėcole des Beaux-Arts, Reims
1981-1985 Ėcole des Beaux-Arts, Parijs
1985-1987 Studie Casa Velazquez

Prijzen, o.a.

1983 Prix de Portrait Paul-Louis Weiler
1985/86/87 Lauréat du Concours de la Casa Velazquez, Madrid
1989 Prix de Dessin Charles Malfray
1992 Prix Fondation Princesse Grace de Monaco
Solotentoonstellingen, vanaf 1999
1999 Galerie De Twee Pauwen, Den Haag
Galerie De Leone, Venetië
Museum voor Schone Kunsten, Reims
2000/01 'Jamais Plus', La Samaritaine, Parijs
Galerie Teissedre, Parijs
Galerie De Twee Pauwen, Den Haag
2002/03 Opéra Galerie, Singapore
Opéra Galerie, New York
Galerie Teissedre, Parijs
Galerie De Twee Pauwen, Den Haag
2004 Rétrospectief - Presbytere Saint-Jacques Ville de Bergerac, Dordogne
2005 Galerie De Twee Pauwen, Den Haag
2006 Galerie Opera, New York
2007 Galerie Tony Rocfort, Rennes
Beurzen, o.a.
1994 FIAC, Parijs
1997 MIART, Milaan
1997 Art Fair, Chicago
1998 Art Fair, Bologna
1998 New York International
1998/01 Art Frankfurt
1999 Art Miami
1999 Holland Art Fair, Den Haag
2001 Salon de Mars, Genčve
2002 ST’ART, Strasbourg
2004 Realisme 04, Amsterdam
2005 Realisme 05, Amsterdam
2007 Realisme 07, Amsterdam
2008 Artfair Den Bosch
Internationale Beeldententoonstellingen, o.a.
2000 l’Homme qui Marche, Paleistuin, Parijs
2000 Den Haag Sculptuur, Den Haag
2001/02/04 Boulevard des Sculptures, Kijkduin
2003 Den Haag Sculptuur, Den Haag
 
De Twee Pauwen op Facebook
 
De Twee Pauwen op LinkedIN

MedCapz © All rechten voorbehouden - De Twee Pauwen © 2017 - Home | Contact